FANDOM

News 018174 Other 001
Spcbb4e7 0

Dan Børge Akerø med Atle Pettersen

EL 5oa25k63dan

Dan Børge Akerø (født 23. januar 1951 på Jylland) er en norsk programleder på TV som særlig er kjent fra programmer som LørDan og Den store klassefesten.

Akerø har før karrieren i TV spilt førstedivisjons-fotball, samt studert sosiologi og vært forsker på Institutt for fredsforskning (PRIO). Som fredsforsker kritiserte han sammen med kollegaene Per Erik Borge, Helge Hveem og Dag Poleszynski norske bedrifters (Norsk Hydro og Årdal-Sunndal Verk) engasjement i bauxittutvinning i Trombetas, Brasil (boken Norge i Brasil 1979). Saken ble blant annet debattert i Stortinget.

TV-karrieren startet i 1978 etter at han, på frilansbasis, laget dokumentarprogrammet om latinamerikanske flyktninger i Norge. Året etter bød «NRK Radio» på sommervikariat i utenriksredaksjonen. Daværende fjernsynsdirektør, Tor Strand, fulgte opp med å headhunte ham til Dagsrevyen i april 1980. Han begynte først som nyhetsoppleser i Dagsrevyen i 1981. Denne posten hadde han til 1986 da han ble programleder i underholdnings- og talkshowet Senfredag som ble en stor suksess. Året etter ble han programleder for lørdagsprogrammet Lørdan, og det var her han fikk sitt store gjennombrudd som programleder. Programmet gikk i tre år og ble blant annet kjent for det faste innslaget Talentiaden (må ikke forveksles med programmet Talentiaden). Serien huskes også av mange på grunn av alle de humoristiske innslagene av vaktmestern, spilt av Trond-Viggo Torgersen.

I perioden 1990–92 var Akerø programsjef for kultur og underholdning i NRK. Fra 1991 til 1994 var han programleder for programmet Talentiaden, som var en musikk-konkurranse mellom kommende musikere i Norge, hvor blant andre nå avdøde Jan Werner Danielsen vant i 1994.

Deretter ledet han den historiske entimes åpningssendingen til TV 2 i 1992, som var en samsending mellom NRK og TV 2. I denne perioden var han programleder for flere underholdningsprogrammer på TV 2. Seks år var han programdirektør i TV 2 i inntil han sluttet i 1996. Programmene han ledet på TV 2 ble aldri like store suksesser som han hadde hatt i NRK på 1980-tallet. Akerø forteller at TV 2 var fylt med konflikter på den tiden. Etter TV 2 involverte han seg sterk i det internettbaserte pengespillet Global Money Games. Spillet fikk mye kritikk i mediene og etter mye tumulter ble spillet nedlagt i 1998.

I 2000 var han tilbake i NRK med programmet Den store klassefesten. Serien ble en stor suksess, men ble stoppet i 2004. I 2008 startet NRK en ny runde med Den store klassefesten, og Akerø ledet programmet også denne gangen. I 2003 var han også programleder for musikkprogrammet Kjempesjansen. Høsten 2006 fikk han jobben med å lede en ny runde av programmet.

Akerø har også vært programleder i flere direktesendte arrangementer slik som Norsk melodi grand prix (1988) og diverse idrettsgallaer. Han ledet også kveldsshowet under Ski-VM i Val di Fiemme i 2003.

Høsten 2011 var han programleder i spørreprogrammet QuizDan, basert på et konsept utviklet av NRK. Sommeren 2013 var han programleder (1 uke) i Sommeråpent på NRK1.