FANDOM

Beat for beat – tone for tone er et norsk sang- og underholdningsprogram har gått på NRK1 siden høsten 1999. Programmet er den norske utgaven av det irske originalkonseptet The Lyrics Board. Programmet sendes fredagskvelden og er blitt en del av den såkalte «Gullrekka».

Det første programmet hadde 785000 seere, bare slått av Tande Ps lørdagsunderholdningprogram Høyt skattet. VGs anmelder ga første program god omtale, mens Dagbladets anmelder var mindre begeistret, og brukte uttrykk som «barne-TV for vestkantartister». Gjester i det første programmet var Bjarne Brøndbo, Marian Aas Hansen, Freddy Dahl og Maj Britt Andersen.

Beat for beat har siden starten blitt ledet av Ivar Dyrhaug. I juni 2015 ble det kjent at Dyrhaug skulle slutte som programleder. Det siste programmet med Dyrhaug som programleder ble spilt inn i september og sendt i desember samme år. Atle Pettersen tar over som programleder etter Dyrhaug.

Den norske programtittelen er et ordspill på Bit for bit, et annet NRK-program ledet av Roald Øyen – et beslektet programkonsept der bilder, ikke musikk, ble avslørt bitvis.

KonseptEdit

Programmet består av to lag med to, noen ganger tre, deltagere som samles rundt hvert sitt klaver. Deltakerne er mer og mindre kjente som er spesielt inviterte og hentes hovedsakelig fra norsk musikkliv. På hvert lag er en fast musiker, pianistene Trond Nagell-Dahl og Gisle Børge Styve. Nå er Gisle Børge erstattet av Lars Andreas Aspeseter. Deltakerne skal ved hjelp av lyder og stikkord gjette seg frem til låter, artister og så videre. Programlederen tildeler lagene poeng ettersom de løser oppgavene. Poengene og kåring av vinnere er i programmet underlagt musikken og underholdningen.

Husbandet står litt i bakgrunnen i programmene, men er sentrale i flere oppgaver, og akkompagnerer gjesteartistenes opptredener. Bandets kapellmester er pianist Trond Lien. Bandet for øvrig består av gitarist Børge Petersen-Øverleir, som overtok etter Jørn Fodnestøl, saksofonist/fløytist Frøydis Grorud, bassist Erik Højgaard Anti og trommeslager Ole Petter Hansen.

På Tangenten og Kamp i klaveretEdit

Beat For Beat gikk først på TV 2 i 1996 og så på TVNorge i 1997 og 1998. Programmet ble på begge kanalene ledet av Gunnar Andersen. Med seg hadde han de to pianistene Petter Anton Næss og Nissa Nyberget. TVNorge sendte tre sesonger før NRK overtok.

TV2s versjon, som hadde tittelen «På tangenten», ble sendt sommeren 1996 og bestod av 10 programmer med en halvtimes varighet. Disse episodene ble sendt tirsdager, fra 18. juni til 20. august 1996. Den 21. januar 1997 gjenoppstod programmet på TVNorge med tittelen «Kamp i klaveret».

I 1999 gjenoppstod programmet i ny form på NRK under navnet Beat for beat. Denne versjonen ble svært populær og ble i mange år ledet av Ivar Dyrhaug.

Se også Edit

ReferanserEdit