FANDOM

K3wbZZV3hoIXxwImJU223ge2NpleHP0jZF4U0H6acyxg
Spcbb4e7 0

Atle Pettersen (født 5. september 1989) er en norsk vokalist, låtskriver og programleder fra Skien. Han er tidligere kjent som vokalist i bandet Above Symmetry, som spiller melodiøs progressiv metal, men han er nå vokalist i det norske rockebandet The Scheen. I 2014 vant The Scheen Emergenza festival, verdens største musikkonkurranse for usignerte band med hele 34 000 deltakere fra 150 land. Pettersen er også kjent for å ha kommet på andreplass i X Factor og som vinner av Skal vi danse i 2011.

Atle Pettersen vokste opp på Borgestad i Skien kommune, og startet sin sangkarriere i barnekoret Gla'vox, tilhørende Gulset kirke. I 2002 reiste Pettersen sammen med tre andre barn i koret til Thailand for å synge sammen med barna i en menighet der. Da Pettersen returnerte til Norge lagde han CD-en Sammen, som etter ekstraopplag innbrakte 40 000 kroner til inntekt for de hjelpetrengende barna. Atle Pettersen var også en periode vikarorganist i menigheten, helt fra han var 13 år gammel.

Pettersen deltok i Melodi Grand Prix junior (MGP jr.) i 2003 med sangen «Hekta på brett» som han hadde skrevet selv. Sangen ble fremført sammen med en venninne, Stine Cecilie Hillestad. I 2006 deltok Pettersen også i Kjempesjansen på NRK.

Høsten 2013 deltok Pettersen i NRK-programmet Stjernekamp, der han endte på tredjeplass. I november 2013 var han også med i forestillingen The Beatles – It was 50 years ago today. I 2015 var Pettersen programleder for NRKs Sommeråpent en uke sammen med Nadia Hasnaoui.

I 2016 tok han over som programleder i Beat for Beat etter Ivar Dyrhaug som sluttet like før jul 2015.

Deltagelser i NRK Edit